Wednesday, January 31, 2007

SL tar priset och slår ett slag för automatbranschen

Personer som inte hanterar sina egna pengar har en förkärlek för att elda med dem i kaminen

Globaliseringen gör att världen kommer allt närmare och med den både det ljuva italienska och det något mindre glamorösa bengaliska köket.

I de nya matvanornas kölvatten följer dessvärre kontinentala later som korruption och ineffektivitet; ren dumhet har väl funnits här i alla tider. På bussen från Odenplan noterade jag imorse ett tidens tecken. Tre meter efter busshållplatsen finns ett stoppljus. Buss nummer 4 inväntar några minuter tiden för avgång. Exakt på utsatt tid slår han igen dörrarna och kör, tre meter. Stoppljuset är rött. Kan någon förklara varför denne chaufför inte inväntar grönt ljus innan han stänger dörrarna och kör? Då hade killen som stod och bankade på dörren kunnat få åka med.

Inne på bussen gör man reklam för sig själv, SL alltså: "Priset går från 20 till 40 kronor den 29/1 - kort lönar sig." Man förvånas något över att det inte finns en lag mot dylik fördubbling av biljettpriserna. Men datumet känns än mer märkligt: från den 29 januari? Kunde inte folk åka billigare månaden ut? Varför inte från den 1 februari (eller den 1 januari för den delen om det ekonomiska fick styra)? Ah, den 29:e är en måndag... Men vad har måndagar för signifikant och oomkullrunkelig betydelse?! Var det så viktigt att de nya priserna började gälla en måndag blir det än mer obegripligt att den inte genomfördes den 1/1 (japp, en måndag).

Fick SL bestämma skulle väl varje år börja med en måndag och vi som fyller år den 19 oktober skulle alltid fylla år på en fredag. Hurra! Hurra! Hurra! Hurra! Dessvärre har SL mycket större befogenheter än så: ett nytt avgiftssystem skall införas till okända (men, misstänker jag, betydande) kostnader. Även där roar sig SL med att göra lite reklam, på varje spärr sitter en plastbit som informerar om detta. Varför? Behöver jag som resenär känna till att spärrarna i framtiden skall bytas ut?! (Är det för övrigt något fel på nuvarande spärrar?) Någon annan som inte har en susning om det är den för investeringen ansvarige på SL. På en direkt fråga vad de nya spärrarna skall kosta svarar han med besked:

Det vet jag inte, men det gör inget - de nya prishöjningarna täcker investeringen.

Ja, men vad bra! Då vet vi i varifrån pengarna tas. Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

Det vet vi också när det gäller de till sommaren återinförda trängselavgifterna för bilar. Regeringens trafikutredare föreslår däremot finurligt att dessa skall bli avdragsgilla ("undantaget gick an under försöket i sju månader men när de skall permanentas kan vi inte ha sådana undantag"). Perfekt. Detta innebär att folk inte kommer att låta sig påverkas av dem i någon större utsträckning. Varför inte bara kalla dem "avgifterna" sedan målsättningen med dem omedvetet rationaliserats bort? Eller varför inte strunta i att återinföra dem alls om det är så besvärligt att se till att de resulterar i det enda som gör dem värda namnet?

Kostnaderna för SL:s "det lönar sig kort" är inte avdragsgillt då det inte når upp till ribban som måste överskridas för att få dras av som resekostnader. Men det kan ju var och en räkna ut. Vem skulle då finansiera idioten som ansvarar för SL:s stora satsning på nya spärrar? Vän av ordning och tysk effektivitet skulle uppskatta om några pengar satsades på själva förflyttandet av de resande från A till B.

Och hur var det med de globala influenserna? Har vi i utbyte för ineffektivitet och färsk pasta påverkat omvärlden något? Jag har svårt att tro att surströmmingen gjort succé i Rom eller Dhaka. Däremot finns världens effektivaste krishanterare i Italien och Nobels senaste fredspristagare i Bangladesh. Bravo Sverige!

Go SL! Go trafikutredaren! Noobs...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

12 April, 2007 02:28  

Post a Comment

<< Home